Salawat oleh Imam Shafie

Sabtu, 1 Mei 2010

Air



Air Water H2O

Segala benda yang hidup sudah pastinya memerlukan air. Air ibarat nyawa bagi hidup dan kehidupan ini. Seketika tanah ini ketandusan hujan dan air maka sekalian manusia dan kehidupan lain menjadi gundah gulana.


Menariknya beberapa analisis dan statistik ditulis secara khusus tentang air terkandung dalam majalah National Geographic, keluaran April 2010. Serata tempat bumi telah dilaporkan oleh para journalis, jurugambar, saintis dan penyelidik semata-mata perihal air. Kata mereka "air adalah kehidupan".


Manusia mana mungkin mampu untuk mencipta walau setitis air. Sekalipun mereka tahu air adalah gabungan dua atom hidrogen dengan satu atom oxygen. Apa yang mampu dilakukan hanyalah pembenihan awan dan mengharapkan hujan mencurah ke tanah.


Perhatikan statistik berikut...


"We live on a planet covered by water, but more than 97 percent is salty, and nearly 2 percent is locked up in snow and ice. That leaves less than one percent to grow our crops, cool our power plants, and supply drinking and bathing water for households."
-National Geographic April 2010.


Hanya kurang dari satu peratus mewakili jumlah air tawar yang diguna pakai oleh seisi dunia. Fikirkan betapa pentingnya sumber air tawar yang sedikit itu jika dibandingkan jumlah sumber air sedunia.


Al-Quran menyatakan tentang air antaranya dalam surah al-waaqi'ah, rujuk Al-Quran dan teliti terjemahan berikut...


  • Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum?
  • Kamukah yang menurunkannya dari awan(sebagai hujan), atau Kami yang menurunkannya?
  • Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan ia masin maka ada baiknya kalau kamu bersyukur.
{al-waaqi'ah:Ayat 68,69 dan 70}


Ayuh! bersamalah kita bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah. Air adalah antara unsur yang penting  untuk hidup. Dikatakan 70% tubuh manusia terdiri daripada air. Kandungan air di dalam otak 74%, otot 75%, darah 82%, tulang 22%, gigi 5%, hati 69% dan buah pinggang 82%. 
Mungkin kita boleh hidup berminggu-minggu tanpa makanan, tetapi tanpa air tubuh ini akan mengalami hidrasi dan kita akan mati dalam beberapa hari sahaja. Air Oh Air!




"Water is life. It's the briny broth of our origins, the pounding circulatory system of the world. We stake our civilizations on the coast and mighty rivers. Our deepest dread is the threat of having too little - or too much."
-BARBARA KINGSOLVER, National Geographic 2010


T a M a T



2 ulasan: